Taas se kaatui

Share |

Sunnuntai 12.7.2020 klo 18:47 - Ville Väyrynen


Kiersin lauantaipäivystykseni päätteeksi jälleen sunnuntaiaamuna päivystysosaston, kuten jo kymmenisen vuotta on ollut tapana. Kaiken kaikkiaan näitä kiertovuoroja uralleni on osunut satakunta. Tämän aamun potilasmäärä oli varsin tyypillinen, kuten myös potilasmateriaali ja hoitajamitoitus. Suurin poikkeus aiempaan oli uusi tietojärjestelmäpäivitys sekä etenkin lääkehoitosovellus.  Aiemmin tuo kierto on ollut valmis kolmessa tunnissa. Nyt urakka otti aikaa neljä ja puoli tuntia. Rikoin siis ennätykseni kirkkaasti. Ainoa syy tähän kankeuteen oli täydellisen arvoton it-ympäristömme. Käteen jäi hyvin epävarma olo siitä, tuliko kaikki tehtyä ja jos tuli, tuliko se tehtyä oikein nimenomaan it-protokollan mukaisesti. Eilisellä lauantain aamukierrolla omalla osastollani ensimmäinen kiertokone kaatui kahden potilaan jälkeen toisen väsähtäessä osaston puolivälissä. Samaa tapahtuu viikoittain virka-aikaan niin tiheästi, ettemme osaa oikein pitää sitä poikkeuksellisena episodina, vaan lähinnä osana jokapäiväistä osastorutiinia. kansikuva.png

Uusin tietojärjestelmäpäivitys on mielestäni käytettävyyden ja työssä viihtymisen suhteen jälleen yksi suuri askel taakse päin. Näin tapahtuu käytännössä jokaisen päivityksen jälkeen , joskus enemmän ja joskus vähemmän.  Tietoteknisiin kiemuroihin ja ohjelmiston kanssa takkuamiseen kuluu entistä suurempi osa päivästä, potilastyön joutuessa kärsijän rooliin. Tämä tulee esiin lievimmillään huonompana työn sujuvuutena, pahimmillaan heikentyneenä potilasturvallisuutena. Vastaavanlaisia huolia on esitetty myös hoitajien puolelta joten vakioselitystä lääkärien muutosvastarinnasta on hankala perustella loputtomiin.eeron_kuva_1.jpg

Olen tehnyt potilastyötä hieman yli 16 vuotta. Koko tänä aikana yksi teknologinen uudistus on onnistunut selvästi parantamaan lääkärin työn sujuvuutta; digitaalinen röntgenkuvien katselu ja siirto. Se on ollut kiistaton edistysaskel helpottaen radiologin ja kliinikon sekä eri yksiköiden välistä yhteistyötä. Muut tarjotut ja hyväksytyt ratkaisut ovat toiminnaltaan epävarmoja, kömpelökäyttöisiä ja käytännön työhön sopimattomia. Lisäksi ne ovat kalliita ja keskeneräisiä vielä toimitusvaiheessaan. 

En ymmärrä, miksi olemme ajautuneet lääketieteessä tähän tilanteeseen. Käytännön lääkärin ääni ei kuulu hankintapäätöksissä, vaikka hoidon lopputuloksesta kannamme kaiken vastuun. Tietoturva on mennyt kankeudessaan naurettavuuksiin ja tiettyjä rajoituksia tehdään ainoastaan, koska niitä pystytään tekemään sen sijaan, että ne olisivat tarpeen. Otamme teknologian ja tietojärjestelmät itseisarvona jotka pitää saada käyttöön vaikka keskeneräisenä. Ikään kuin annamme helpotusta firmojen tuotekehityskustannuksiin, koska pitäähän heidän saada tuotteensa markkinoille ja voita leipänsä päälle. Ja sitä voita onkin luvassa tonneittain, kun katsoo lähivuosille tietojärjestelmäuudistuksia varten budjetoituja summia. ”Korjataan sitä mukaa kun vikoja ilmenee”. Onneksi lentoliikenteessä tai sillanrakennuspiireissä  ei vallitse vastaava kulttuuri. 

Jos pelkkä it-harrastelu tuo työpäivääni päivystysaikana 50% lisää pituutta, jokainen voi laskea, paljonko se vie virka-ajastani tehoja pois. Päivystystyö tehdään luonnollisesti reilusti korotetulla korvauksella, joten tuntiliksani on mitä mainioin. Perheenisänä naurankin matkallani pankkiin, mutta veronmaksajana ja vastuullisena terveydenhuollon ammattilaisena en voi hyväksyä tilannetta. 

Avainsanat: it, sairaala, erikoissairaanhoito, terveydenhuolto


Kommentit

13.7.2020 10:04  Hannu Wallinheimo

Näin se vain menee, en voi ymmärtää.

13.7.2020 15:56  Tyytyväinen käyttäjä Oulusta

Pitäisikö teidänkin siirtyä Eskoon? Se on oikeasti hyvä.

13.7.2020 18:03  Ville Väyrynen

Eskosta minäkin olen kuullut hyvää. Harmillista ettei laatu lyö läpi kilpailutuksissa...


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini